woensdag 7 september 2011

Comfort Quilt - Tutorial Blokken aan elkaar zetten 2

8 rijen met blokjes aan elkaar gezet en die leg je naast elkaar op tafel of op de grond om te kijken in welke volgorde je ze aan elkaar wilt zetten. Ik kijk een beetje of niet alle rode aan één kant zitten en alle groene aan de andere kant, maar heb het al leren loslaten dat er niet 2 dezelfde heel dicht bij elkaar mogen zitten. Op het grote geheel valt dat immers toch helemaal niet op. Na een paar rijen heen en weer (en uiteindelijk toch weer terug) geschoven te hebben wordt dit de definitieve volgorde.
Dan plak ik er stickers op, op het eerste blokje van elke rij en nummer ze. Een kaartje met een speldje kan ook, heb je speciale quiltspelden kan je daar nummertjes op schrijven, veiligheidsspelden met een kaartje enz... 
Rij nummer 1 en rij nummer 2 met de goede kant op elkaar leggen en bij deze rijen heb ik de naden allemaal zo gedaan dan de spijkerstof stukjes niet dubbel zitten, alle naadjes naar de decoratieve stofjes gekanteld dus.
Dan spelden op de naden van de blokjes, zodat ze precies recht op elkaar komen te zitten en stikken met een rechte steek. Omdat de quilt gevoerd word en gevuld, hoef je de naden niet nog eens af te werken, alleen vast stikken is voldoende. 
Bij elke overgang naar de volgende 2 blokjes even checken of het allemaal nog goed zit en zo naai je alle rijen aan elkaar. Na elke rij controleren hoe het er aan de voorkant uit ziet en is het erg scheef of strak, niet twijfelen maar lostornen en overnieuw. Later kan je dat niet meer corrigeren. Wat je echt recht wilt hebben, moet je nu doen. Sommige blokken zijn iets flexibeler van stof dan andere, dus als je besluit de rijen niet te spelden (zoals ik meestal) trek dan niet te hard aan de stof, dan komen de naadjes zeker niet op elkaar. 
Mijn keus is liever 2 keer een stukje uithalen op de hele top van de quilt dan alles spelden. Dat is veel meer werk. De eerste keren heb ik dat wel gedaan, maar nu heb ik wat meer handigheid gekregen en zet ik ze uit de hand aan elkaar. En ja, dat gaat soms even mis en dan moet je een klein stukje over doen. 
Alle kleurige blokjes netjes aan elkaar, alle hoekjes precies sluitend, het enige waar ik op gelet heb is dat alle streep blokken dezelfde richting op gaan. Dat had ik bij de vorige niet gedaan en nu wel en ik vind dat op het geheel toch mooier staan. En ik heb er nog 2 extra rijen aan vast gemaakt, zodat er ook 2 kindjes tegelijk onder kunnen kruipen. Ik zie het al helemaal voor me; samen op de bank Sesamstraat kijken in de pyama onder de deken. Of in de auto op de achterbank als het heel gezellig was bij opa en oma en je onderweg naar huis vast een beetje in slaap dommelt. Dan past ie ook nog lekker over allebei heen. Lief he... zou er zo zelf nog een tukje onder willen doen. 
Nu nog afwerken zoals al eerder op dit blog beschreven is, onder aan de pagina klik je op "ouder bericht" en je komt het vanzelf tegen! Succes met dit tweede deel van deze tutorial,

Groetjes Karin Robberse

2 opmerkingen: