dinsdag 6 september 2011

Comfort Quilt - Tutorial Blokken aan elkaar zetten 1

Hoe je een deken af maakt met een achterkant had ik al laten zien, beetje omgekeerde volgorde, maar nu heb ik stap voor stap gefotografeerd hoe je de voorkant met de blokken in elkaar zet. De stoffen waren al gewassen, heet gestreken en in vierkanten van 12x12 cm geknipt en gesneden.

Dit wordt een kinderdeken van 8 blokken breed en 14 blokken lang. 8x14=112 exact vierkante blokken, waarvan 56 spijkerstof en 56 decoratie stof. De decoratie stoffen heb ik flink door elkaar "gehusseld" en ze daarna om en om met spijkerstof gestapeld in 8 stapeltjes van 14 blokken:
De eerste rij zie je op de foto hier onder naast elkaar liggen. Ik heb hier dus om en om jeans en decoratie stof, maar je kan ook effen - decoratie om en om doen of  licht - donker - streepje - bloemetje enz...  net wat jouw assortiment voor een deken is. Ik noem het de strooi-methode. Lekker nonchalant, dwars door elkaar met als enige patroon in deze deken dat het om en om jeans is.
Je legt de stofjes 2 aan 2 met de verkeerde kant op elkaar en naait ze met een rechte steek. Ik hou de rand van de voet aan als naad, dat kan je zelf bepalen, hoe je die afstand wilt doen, of je de rand van je voet neemt of een afmeting die op je naaimachine staat gemarkeerd. (zie foto)
Dat maakt niet zoveel uit, als je die afstand dan maar wel voor de hele voorkant van de deken gebruikt, bij alle naden van alle blokken en bij alle stroken dezelfde afstand. Dan blijven je blokken aan de voorkant allemaal even groot en vierkant.
Ik naai alle lapjes van de eerste rij van 14 2 aan 2 aan elkaar zoals op de foto. Ik knip de draad tussendoor niet af, maar als de eerste 2 aan elkaar zitten naai ik de volgende 2 er direct achter aan. Wel ga ik 1 keer bij elk setje even heen en weer aan het begin en aan het einde van de naad. Dus wel elke keer even aan en afhechten door één of twee steken "in z'n achteruit" te naaien.
Dan heb je een slinger van 7 paar blokjes aan elkaar, knip ze van elkaar.
Naai ze nu vervolgens per 4 weer aan elkaar, let daarbij op, dat je een deoratieve stof aan een jeans stof vast zet, zodat ze om en om blijven. Als je andere stoffen gebruikt zet je bijvoorbeeld nu steeds licht en donker na elkaar. Of effen en patroontje of bloemetje - streepje.
Per 2 paar aan elkaar gezet.
En als ze dan allemaal aan elkaar zitten is de eerste rij klaar:
1 down, 7 to go!
Wordt vervolgd!

Groetjes Karin Robberse
www.2precious.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten