dinsdag 23 augustus 2011

Tutorial - Comfort Quilt - Granny Square blokken aan elkaar zetten

Voor deze baby-deken van het Comfort Quilt project heb ik 49 Granny Square blokken gehaakt in pastelkleuren en gebroken wit. Alle blokken op tafel gelegd in willekeurige volgorde en hier en daar nog een paar gewisseld tot er niet meer 2 dezelfde naast elkaar lagen. Meer logica zit er niet in; een nogal spontane mix dus.

 Ik begin met de blokken rechtsboven, maar voor de foto en de duidelijkheid laat ik de eerste stappen even zien met 2 blokken van verschillende kleuren en haak ik het met de witte draad aan elkaar. Dit zijn de voorkanten van de granny square blokken, dat kan je goed zien aan de laatste toer, de V - tjes van de rand zijn naar je toe gericht. Je gebruikt straks alleen de buitenste helft van die V om ze aan elkaar te zetten.
Leg de goede kanten van de blokken op elkaar. Maak een lusje in de begindraad waar je ze mee aan elkaar gaat haken.
Neem op de hoek de buitenste 2 helften van de V steek op (de eerste van de 2 lossen op de hoek van de laatste toer) Nu heb je 3 steken op je naald.

Neem de draad op, trek hem door beide gekleurde steken, nu heb je nog 2 lussen op je naald, nog eens de draad ophalen en door beide lussen trekken. Dit is samen een vaste steek.
Zo ziet het er nu uit als het goed is, je haakt dus de blokken aan elkaar met vasten.Ga door tot de volgende hoek, neem dan de volgende 2 blokken, leg ze weer met de goede kanten op elkaar en haak met dezelfde steek door op de rand van deze 2 blokken. Niet afhechten tussendoor dus, de draad goed aantrekken, zodat het een mooie vaste lijn wordt.
Hier zie je de volgende 2 blokken erbij komen.
Zo zet je de hele eerste rij aan elkaar.
Aan de bovenkant is dit wat je ziet; een rand er boven op:
opengevouwen ziet dat er zo uit:
en aan de onderkant (de goede kant als de deken klaar is) ziet het er zo uit:

En zo als ze aan elkaar zitten:
De tweede rij is het lastigst, om niet in de war te raken heb ik het eerste blok op de hoek gemerkt, zodat ik steeds goed kan zien wat het begin en het einde van de rij is en welke rij nou de eerste en aan welke kant ik dus straks verder moet gaan. Niet op de kant van die gemerkte hoek dus, maar aan de andere kant. Aan het einde van de tweede rij knip je de draad ruim af en trekt die door de lus.
Bij het aanzetten van de derde rij moet je even goed opletten of de eerste 2 niet gedraaid zijn. Dat is bij de vierde rij niet meer, dat is gelukkig maar 1 rij zo. Maak een lus aan een nieuwe begindraad en haak het eerste blok aan de 1e twee rijen vast. Als je alle rijen aan elkaar gezet hebt zijn de verticale rijen aan de beurt, die zitten al op de hoeken op de goede plekken aan elkaar, dus dat is een stuk eenvoudiger. Haak de hoeken niet nog een keer, maar steek daar overheen, zodat het straks niet hele dikke bulten worden als je de deken op een vlakke ondergrond legt.

Als ik deze helemaal aan elkaar heb zitten zal ik nog het afwerken van de deken, de buitenste randen laten zien. Ik denk van alle kleurtjes nog een rijtje vasten, maar dat zie ik straks wel.

Groetjes Karin Robberse
www.2precious.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten