maandag 2 januari 2012

Tutorial: Snelle techniek voor driehoekjes

Ik geef toe, ik heb het van een filmpje van het internet afgekeken, maar het is en blijft leuk om het te fotograferen en te beschrijven dus... de snelle techniek om driehoekjes voor een deken of een kussen te maken. Ik heb inmiddels ook zoveel dekens gemaakt dat ik veel lange stroken van de zijkanten van de dekens over heb en die kan je met deze techniek prima verwerken.


Knip of snij 2 lange rechte stroken en naai die tegen elkaar. Openvouwen en - of open strijken. Knip of snij een lange strook die even breed is als de eerste 2 aan elkaar gezette stroken samen. Naai ze op elkaar aan 2 kanten, zodat je een tunnel krijgt. Dit lijkt vreemd, maar straks zal je zien waarom het aan 2 kanten dicht moet zijn.
 Neem nu een lineaal met een 45 graden hoek daar op. Leg de streep van die hoek op de stiklijn en nu ligt je snijrand schuin op de strook. Snij langs de strook.
Verschuif je lineaal naar boven, zodat de 45 graden lijn op de andere stiklijn komt te liggen en snij weer langs de rand. Je hebt nu een driehoek uitgesneden. Snij op deze manier de hele strook en als je veel driehoeken nodig hebt doe je dit zelfde met meerdere aan elkaar genaaide stroken. Ik ga een kussen maken en wil 16 driehoekjes hebben om een leuk patroon mee te maken voor een "ruggesteuntje". Hiermee oefen ik gelijk de techniek, altijd al een keer willen uitproberen en ja hoor! gelukt!


Strijk de driehoeken open, de naden naar de donkerste kant, in dit geval ook de grote donkerrode driehoek. Nu zie je waarom ze aan 2 kanten dicht gestikt moesten worden!
Met deze 4 blokjes kan ik heel snel al 3 verschillende patronen leggen:


Ik denk dat er voor al deze patroontjes speciale namen zijn, dat ze heel bekend zijn maar ik vind het gewoon heerlijk om lappendekens te maken dus ik maak me helemaal niet druk om of iets officieel een naam heeft of een techniek is... dit is superleuk. Heerlijkdie kleurtjes en die patroontjes. Voor een kussen kies ik voor een rustig patroontje en omdat de 4 blokjes bij elkaar nog net niet groot genoeg zijn voor het kussen wat ik er van maken wil zet ik er nog een paar smalle strookjes stof tussen:



Ik heb niet gekeken naar hoeveel inch en hoe breed de naden zijn, ik heb de stof steeds exact langs de rand van het naaivoetje laten lopen en nu is de lap klaar om er een kussen van te maken ALS ik ook binnenkussentjes in huis had gehad maar ze zijn allemaal OP !
Dus in ieder geval woensdag weer een ritje naar IKEA binnenkort en weer een stapeltje kussentjes halen. (en als ik mezelf echt niet in kan houden dus eerder...) De bovenkant van een tweede kussen ligt inmiddels ook al klaar.

Als ze in elkaar zitten en er weer 2 nieuwe kussentjes klaar zijn, meld ik me weer hier!

groetjes Karin
www.2precious.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten