Oké, in dit Blogbericht dan het resultaat van mijn eerste week op de breimachine:
Alle gebreide lappen, dikke en dunne wol, katoen, acryl, alles uitgeprobeerd, allemaal restjes wol omgezet in lappen. Van de cremekleurige lap een eerste kussen gemaakt, wordt een EGS ruggesteuntje:
Ik denk dat ik al weet voor wie deze is, nog even overleggen met "gemeentezorg" van waar uit deze kussens en ook de dekens aangeboden worden...
Nog wat plaatjes van andere eerste generatie "grofbreiers" gevonden:
Ik vind ze geweldig!
groetjes Karin
vrijdag 20 januari 2012
Breimachine tutorial
Ja, dat had ik zelf ook niet gedacht, dat ik ooit nog eens aan de breimachine zou gaan. Hoe ik er op gekomen ben is me nog steeds een raadsel, maar vorige week was ik op zoek op de marktplaats naar eentje. En ik vond er één in Soest. Kon ik me geen buil aan vallen, 30 Euro, zag er simpel uit en dus opgehaald, vandaag precies een week geleden. Maar ja... thuis was het toch iets minder simpel dan ik dacht. Geen gebruiksaanwijzing, vind ik wel op het internet dacht ik... niet dus... hoe maak je hem aan de tafel vast, onderdelen missen... een breimachine forum gezochten gevonden, foto van de machine geplaatst met een flinke HELP kreet en ja hoor, binnen een uur verschillende tips. In ieder geval wist ik nu dat ik een "grofbreimachine" had gekocht, dat er stukjes afgebroken waren en dat dat erg was (had ik wel gezien, maar was té enthousiast om de alarmbellen te horen...) en dat ik hem beter bij het vuil kon zetten. Nou ja! Dat ging me te ver. Bol wol, de tips van de andere forum gebruikers er bij gezocht, geprint, zelfs een gebruiksaanwijzing gekregen die ik kon printen en toen studeren. Tig keer ging het mis en opeens had ik een goede opzet én een goede eerste toer. Dat opzetten ging redelijk, maar dan ging het bij de eerste toer gelijk mis, kon ik weer opnieuw beginnen. Nu was het gelukt! Maar hoe had ik dat dan gedaan... wist ik ook niet meer.
Enfin tig pogingen later weer een gelukte poging en toen wist ik gelukkig nog wel hoe het opeens nu goed ging en had ik het door. De "kam" die ik nodig had kennelijk zat er ook niet bij, dus alles met de hand en ja hoor! Een eerste lapje gebreid op de machine. Dat is tof zeg! Ik kan best snel breien, maar een pen met 30 steken breien met één keer een "slede" over de naaldjes heen te trekken.... dat was sneller dan snel! Toppie!
Voor iedereen die wil zien wat zo'n ding nou precies is, welke ik heb gekocht voor zó weinig geld en hoe die werkt volgt hier mijn tutorial. Mijn machine, ik noem hem een "eerste generatie" breimachine, is de Singer SB100.
Zie je? Heel eenvoudig en licht, voor het grootste gedeelte kunststof, bovenrand van aluminium. Met 2 tafelklemmen aan mijn eigen werktafel vastgeschroefd, geen draadspanners nodig, superbasic. Lineall, gewichtjes, speciale haaknaald, bolletje wol, that's all!
Oké, je begint met een vingerhaak lus aan de draad te maken, steek de speciale naald er doorheen. Het is een soort van smyrna-naald. Schuif het lusje helemaal naar de onderkant van de naald, over het bruggetje (officieel heet dat tong lees ik in een boek) heen.
Zet een aantal naalden naar voren, naar de D stand. Ik ga nu dikke wol gebruiken, dus ik sla steeds een naald over. Gebruik je dunnere wol, kan je gewoon alle naaldjes gebruiken, ik dacht dat het voor het fotograferen beter te zien was als ik dikke wol en de naalden om en om zou gebruiken. Voor het om en om heen en weer schuiven zou een speciale kam zijn, maar ik zet ze gewoon even met mijn vingers naar voren.
Nu steek je de naald tussen de 1e en de 2e breinaald in naar boven, pakt de lange werkdraad op en trekt de haaknaald er doorheen. Je haakt nu een steek om de naald van de machine.
Steek een naald verder de haaknaald weer omhoog en maak een lusje om de tweede naald. Zo haak je de eerste toer om alle naalden heen. De laatste steek is de lus van voorlaatste steek, dus je haakt niet om de laatste naald heen, maar doet de lus om de laatste naald. De werknaald (die gele) heb je nu niet meer nodig. Dit is lastiger schrijven en fotograferen dan dat je het voor je ziet gebeuren, maar de accu van mijn filmcamera was leeg ! GRMPF... Lang leven YouTube: http://youtu.be/ZH6XrWe4DLI
gelukkig zijn er meer die dingen uit willen leggen!
Schuif deze eerste toer naar achteren, tegen de witte kunststof tussenschotjes aan en open ALLE bruggetjes (of tongen...) Neem de lineaal en schuif de breinaaldjes nu naar stand C.
De steken liggen nog achter de geopende bruggetjes.
Haal de werkdraad onderdoor helemaal naar rechts, haal hem over de laatste linker naald heen naar boven en leg hem over alle haakjes van de uitstekende breinaaldjes. Zorg ervoor dat alle bruggetjes open staan, dat de draad in alle open haakjes van de breinaaldjes ligt.
Schuif nu de slede over het werk heen naar links, je breidt nu de eerste toer. De werkdraad hou je hierbij vast, niet strak, geef het de ruimte als er aan getrokken wordt, de eerste toer vraagt wat hulp, maar niet trekken aan de draad.
Zo ziet de eerste toer er uit.
Neem de lineaal weer, schuif alle naaldjes weer naar voren, naar stand D, hou de lineaal achter de naaldjes en duw met je andere hand het breiwerk naar achteren, over de bruggetjes heen, tegen de kunststof rand.
Duw met de lineaal de naaldjes weer in stand C, check of alle bruggetjes nog goed open staan (dat gebeurde automatisch door je breiwerk naar achteren te schuiven) en leg de werkdraad weer over alle haakjes van de volgende toen heen.
Haal de slede van links naar rechts over het breiwerk en toer 2 is een feit.
Het lastigste gedeelte van het breiwerk heb je nu gehad. De volgende toeren zijn alleen nog herhalingen van wat je nu hebt gedaan. Naaldjes naar voren, breiwerk naar achteren, naaldjes naar achteren, draad er overheen leggen en slede er overheen trekken, toer na toer.
De knop met nummers is voor het los of vast breien. Losser is een hoger getal, vaster (strakker, steken dichter op elkaar) is een lager getal.
Het afwerken doe ik nog met gewone breinaalden, ik haal ze steek voor steek van de haakjes af met de punt van een breinaald zonder knoppen en schuif het werk dus zo over op de breipen. Dan werk ik het lapje af zoals ik naalden breiwerk afhecht. Als je de lap gaat verwerken zoals ik op de naaimachine, hoef je het helemaal niet af te werken, dan naai je met de machine gewoon de laatste toer vast zodat hij niet meer gaat ladderen.
Voor zover de tutorial van de breimachine. Enkele typenummers van machines die op deze manier werken zijn: Singer SB100, Knittax M2, Singer Solo, Superba, Singer White, Phildar S9, dit zijn allemaal "handmatige" grofbreimachines. Gebruik deze woorden of types voor het zoeken op bijvoorbeeld Marktplaats als je zelf zo'n machine aan wilt schaffen. Voor 25 - 50 Euro vind je ze genoeg op internet.
groetjes Karin Robberse
www.2precious.nl
Enfin tig pogingen later weer een gelukte poging en toen wist ik gelukkig nog wel hoe het opeens nu goed ging en had ik het door. De "kam" die ik nodig had kennelijk zat er ook niet bij, dus alles met de hand en ja hoor! Een eerste lapje gebreid op de machine. Dat is tof zeg! Ik kan best snel breien, maar een pen met 30 steken breien met één keer een "slede" over de naaldjes heen te trekken.... dat was sneller dan snel! Toppie!
Voor iedereen die wil zien wat zo'n ding nou precies is, welke ik heb gekocht voor zó weinig geld en hoe die werkt volgt hier mijn tutorial. Mijn machine, ik noem hem een "eerste generatie" breimachine, is de Singer SB100.

Oké, je begint met een vingerhaak lus aan de draad te maken, steek de speciale naald er doorheen. Het is een soort van smyrna-naald. Schuif het lusje helemaal naar de onderkant van de naald, over het bruggetje (officieel heet dat tong lees ik in een boek) heen.

Nu steek je de naald tussen de 1e en de 2e breinaald in naar boven, pakt de lange werkdraad op en trekt de haaknaald er doorheen. Je haakt nu een steek om de naald van de machine.
Steek een naald verder de haaknaald weer omhoog en maak een lusje om de tweede naald. Zo haak je de eerste toer om alle naalden heen. De laatste steek is de lus van voorlaatste steek, dus je haakt niet om de laatste naald heen, maar doet de lus om de laatste naald. De werknaald (die gele) heb je nu niet meer nodig. Dit is lastiger schrijven en fotograferen dan dat je het voor je ziet gebeuren, maar de accu van mijn filmcamera was leeg ! GRMPF... Lang leven YouTube: http://youtu.be/ZH6XrWe4DLI
gelukkig zijn er meer die dingen uit willen leggen!
Schuif deze eerste toer naar achteren, tegen de witte kunststof tussenschotjes aan en open ALLE bruggetjes (of tongen...) Neem de lineaal en schuif de breinaaldjes nu naar stand C.
De steken liggen nog achter de geopende bruggetjes.
Haal de werkdraad onderdoor helemaal naar rechts, haal hem over de laatste linker naald heen naar boven en leg hem over alle haakjes van de uitstekende breinaaldjes. Zorg ervoor dat alle bruggetjes open staan, dat de draad in alle open haakjes van de breinaaldjes ligt.
Schuif nu de slede over het werk heen naar links, je breidt nu de eerste toer. De werkdraad hou je hierbij vast, niet strak, geef het de ruimte als er aan getrokken wordt, de eerste toer vraagt wat hulp, maar niet trekken aan de draad.
Zo ziet de eerste toer er uit.
Neem de lineaal weer, schuif alle naaldjes weer naar voren, naar stand D, hou de lineaal achter de naaldjes en duw met je andere hand het breiwerk naar achteren, over de bruggetjes heen, tegen de kunststof rand.
Duw met de lineaal de naaldjes weer in stand C, check of alle bruggetjes nog goed open staan (dat gebeurde automatisch door je breiwerk naar achteren te schuiven) en leg de werkdraad weer over alle haakjes van de volgende toen heen.
Haal de slede van links naar rechts over het breiwerk en toer 2 is een feit.
Het lastigste gedeelte van het breiwerk heb je nu gehad. De volgende toeren zijn alleen nog herhalingen van wat je nu hebt gedaan. Naaldjes naar voren, breiwerk naar achteren, naaldjes naar achteren, draad er overheen leggen en slede er overheen trekken, toer na toer.
De knop met nummers is voor het los of vast breien. Losser is een hoger getal, vaster (strakker, steken dichter op elkaar) is een lager getal.
Na een paar toeren ga je de gewichtjes aan het breiwerk hangen, er zitten kleine tandjes aan de gewichtjes, die het breiwerk mooi naar beneden trekken en je zult zien als je eenmaal de gang hebt dat je heel snel een lapje gebreid hebt.
Het afwerken doe ik nog met gewone breinaalden, ik haal ze steek voor steek van de haakjes af met de punt van een breinaald zonder knoppen en schuif het werk dus zo over op de breipen. Dan werk ik het lapje af zoals ik naalden breiwerk afhecht. Als je de lap gaat verwerken zoals ik op de naaimachine, hoef je het helemaal niet af te werken, dan naai je met de machine gewoon de laatste toer vast zodat hij niet meer gaat ladderen.
Voor zover de tutorial van de breimachine. Enkele typenummers van machines die op deze manier werken zijn: Singer SB100, Knittax M2, Singer Solo, Superba, Singer White, Phildar S9, dit zijn allemaal "handmatige" grofbreimachines. Gebruik deze woorden of types voor het zoeken op bijvoorbeeld Marktplaats als je zelf zo'n machine aan wilt schaffen. Voor 25 - 50 Euro vind je ze genoeg op internet.
groetjes Karin Robberse
www.2precious.nl
zaterdag 7 januari 2012
Baby dekentje
Wél even een foto van het dekentje hier plaatsen natuurlijk! Héél snel gemaakt omdat het nogal een acute situatie was en er 's avonds gelijk al iemand heen ging... dus ik ben al blij dat ik er nog aan dacht nog snel een foto van te maken!
Gelukkig hoorden we gisteravond dat het kleine mannetje waar het voor gemaakt heel hard vecht en het de goede kant op gaat nu! Doorvechten hoor, wij blijven bidden!
groetjes Karin Robberse
www.2precious.nl
Gelukkig hoorden we gisteravond dat het kleine mannetje waar het voor gemaakt heel hard vecht en het de goede kant op gaat nu! Doorvechten hoor, wij blijven bidden!
groetjes Karin Robberse
www.2precious.nl
maandag 2 januari 2012
Ingewikkeld !
Van de firma Brandsma hebben we voor het "Comfort Quilt" een hele berg met coupons gekregen, zo ook van een winkel waar ze veel bekledingscoupons hadden en de strookjes die ik in onderstaande lichte deken heb verwerkt komen van stalen van voering voor gordijnen. Eerst had ik er niet zo'n fiducie in, zag effe niet zo snel wat dat nou zou kunnen worden maar nu het een aantal weken hier ligt en ik er over na ben gaan denken wat je daar nou mee kan doen... opeens zag ik het lampje branden!
Alle stalen (3 dezelfde "boeken") met voering in stroken gesneden. Niet even lang, maar wel even breed. Alle stroken aan elkaar genaaid. Geen idee hoeveel het er zijn in totaal maar toen ik ze wilde fotograferen vroeg ik wie het even vast wilde houden zodat ik een foto kon maken en vond ik het perfecte showmodel:
Ingewikkeld ziet dat er uit he? En warm en comfortabel? Nee, toch niet, dus ook nog maar even over de stoelen voor de foto; zoveel strookjes waren het en zó'n lange slinger:
Begonnen met een grijs klein vierkantje en daar de eerste blok van de strook tegen aan genaaid. Recht afgeknipt, binnenkant kwartslag gedraaid, weer de strook er tegen aan genaaid, recht afgeknipt en alsmaar zo doorgegaan tot het een flinke vierkant was. Onder en boven aan nog 3 extra rijen er aan genaaid zodat het een langwerpige vorm werd en door er een brede strook aan alle 4 de zijden aan te naaien werd het een mooie maat voor een deken. Een zeer verrassende "Comfort Quilt" en deze keer vond Paul het echt niet leuk als ik hem weg zou geven... Ik had hem al beloofd eentje voor hem te maken en deze vond hij zo mooi dat hij hem heel graag zelf wilde houden. Eigenlijk vind ik dat zelf ook wel een goed idee; heb ik zelf ook 2 mooie dekens in de kamer liggen. Zó lekker in de winter op de bank met een pot thee, een goede film en dan lekker warm tegen elkaar kortjes bij dichtjes met wel ieder je eigen deken! Zó kneuterig en zó knus!
En de laatste deken is nog een deken in wording, alleen de top is klaar. Ik denk van een stalenboek van bekleding van een bank. Lekker zacht, beetjes kriebelig wollig ook wel maar met heerlijke kleuren. Beetje saai interieur en kan je kamer wel wat kleur gebruiken? Dan is deze deken perfect:
Wie weet kom jij er wel voor in aanmerking!
Groetjes Karin
www.2precious.nl
Alle stalen (3 dezelfde "boeken") met voering in stroken gesneden. Niet even lang, maar wel even breed. Alle stroken aan elkaar genaaid. Geen idee hoeveel het er zijn in totaal maar toen ik ze wilde fotograferen vroeg ik wie het even vast wilde houden zodat ik een foto kon maken en vond ik het perfecte showmodel:
Ingewikkeld ziet dat er uit he? En warm en comfortabel? Nee, toch niet, dus ook nog maar even over de stoelen voor de foto; zoveel strookjes waren het en zó'n lange slinger:
Begonnen met een grijs klein vierkantje en daar de eerste blok van de strook tegen aan genaaid. Recht afgeknipt, binnenkant kwartslag gedraaid, weer de strook er tegen aan genaaid, recht afgeknipt en alsmaar zo doorgegaan tot het een flinke vierkant was. Onder en boven aan nog 3 extra rijen er aan genaaid zodat het een langwerpige vorm werd en door er een brede strook aan alle 4 de zijden aan te naaien werd het een mooie maat voor een deken. Een zeer verrassende "Comfort Quilt" en deze keer vond Paul het echt niet leuk als ik hem weg zou geven... Ik had hem al beloofd eentje voor hem te maken en deze vond hij zo mooi dat hij hem heel graag zelf wilde houden. Eigenlijk vind ik dat zelf ook wel een goed idee; heb ik zelf ook 2 mooie dekens in de kamer liggen. Zó lekker in de winter op de bank met een pot thee, een goede film en dan lekker warm tegen elkaar kortjes bij dichtjes met wel ieder je eigen deken! Zó kneuterig en zó knus!
En de laatste deken is nog een deken in wording, alleen de top is klaar. Ik denk van een stalenboek van bekleding van een bank. Lekker zacht, beetjes kriebelig wollig ook wel maar met heerlijke kleuren. Beetje saai interieur en kan je kamer wel wat kleur gebruiken? Dan is deze deken perfect:
Wie weet kom jij er wel voor in aanmerking!
Groetjes Karin
www.2precious.nl
Tutorial: Snelle techniek voor driehoekjes
Ik geef toe, ik heb het van een filmpje van het internet afgekeken, maar het is en blijft leuk om het te fotograferen en te beschrijven dus... de snelle techniek om driehoekjes voor een deken of een kussen te maken. Ik heb inmiddels ook zoveel dekens gemaakt dat ik veel lange stroken van de zijkanten van de dekens over heb en die kan je met deze techniek prima verwerken.
Knip of snij 2 lange rechte stroken en naai die tegen elkaar. Openvouwen en - of open strijken. Knip of snij een lange strook die even breed is als de eerste 2 aan elkaar gezette stroken samen. Naai ze op elkaar aan 2 kanten, zodat je een tunnel krijgt. Dit lijkt vreemd, maar straks zal je zien waarom het aan 2 kanten dicht moet zijn.
Neem nu een lineaal met een 45 graden hoek daar op. Leg de streep van die hoek op de stiklijn en nu ligt je snijrand schuin op de strook. Snij langs de strook.
Verschuif je lineaal naar boven, zodat de 45 graden lijn op de andere stiklijn komt te liggen en snij weer langs de rand. Je hebt nu een driehoek uitgesneden. Snij op deze manier de hele strook en als je veel driehoeken nodig hebt doe je dit zelfde met meerdere aan elkaar genaaide stroken. Ik ga een kussen maken en wil 16 driehoekjes hebben om een leuk patroon mee te maken voor een "ruggesteuntje". Hiermee oefen ik gelijk de techniek, altijd al een keer willen uitproberen en ja hoor! gelukt!
Strijk de driehoeken open, de naden naar de donkerste kant, in dit geval ook de grote donkerrode driehoek. Nu zie je waarom ze aan 2 kanten dicht gestikt moesten worden!
Met deze 4 blokjes kan ik heel snel al 3 verschillende patronen leggen:
Ik denk dat er voor al deze patroontjes speciale namen zijn, dat ze heel bekend zijn maar ik vind het gewoon heerlijk om lappendekens te maken dus ik maak me helemaal niet druk om of iets officieel een naam heeft of een techniek is... dit is superleuk. Heerlijkdie kleurtjes en die patroontjes. Voor een kussen kies ik voor een rustig patroontje en omdat de 4 blokjes bij elkaar nog net niet groot genoeg zijn voor het kussen wat ik er van maken wil zet ik er nog een paar smalle strookjes stof tussen:
Ik heb niet gekeken naar hoeveel inch en hoe breed de naden zijn, ik heb de stof steeds exact langs de rand van het naaivoetje laten lopen en nu is de lap klaar om er een kussen van te maken ALS ik ook binnenkussentjes in huis had gehad maar ze zijn allemaal OP !
Dus in ieder geval woensdag weer een ritje naar IKEA binnenkort en weer een stapeltje kussentjes halen. (en als ik mezelf echt niet in kan houden dus eerder...) De bovenkant van een tweede kussen ligt inmiddels ook al klaar.
Als ze in elkaar zitten en er weer 2 nieuwe kussentjes klaar zijn, meld ik me weer hier!
groetjes Karin
www.2precious.nl
Knip of snij 2 lange rechte stroken en naai die tegen elkaar. Openvouwen en - of open strijken. Knip of snij een lange strook die even breed is als de eerste 2 aan elkaar gezette stroken samen. Naai ze op elkaar aan 2 kanten, zodat je een tunnel krijgt. Dit lijkt vreemd, maar straks zal je zien waarom het aan 2 kanten dicht moet zijn.
Neem nu een lineaal met een 45 graden hoek daar op. Leg de streep van die hoek op de stiklijn en nu ligt je snijrand schuin op de strook. Snij langs de strook.
Verschuif je lineaal naar boven, zodat de 45 graden lijn op de andere stiklijn komt te liggen en snij weer langs de rand. Je hebt nu een driehoek uitgesneden. Snij op deze manier de hele strook en als je veel driehoeken nodig hebt doe je dit zelfde met meerdere aan elkaar genaaide stroken. Ik ga een kussen maken en wil 16 driehoekjes hebben om een leuk patroon mee te maken voor een "ruggesteuntje". Hiermee oefen ik gelijk de techniek, altijd al een keer willen uitproberen en ja hoor! gelukt!
Strijk de driehoeken open, de naden naar de donkerste kant, in dit geval ook de grote donkerrode driehoek. Nu zie je waarom ze aan 2 kanten dicht gestikt moesten worden!
Met deze 4 blokjes kan ik heel snel al 3 verschillende patronen leggen:
Ik denk dat er voor al deze patroontjes speciale namen zijn, dat ze heel bekend zijn maar ik vind het gewoon heerlijk om lappendekens te maken dus ik maak me helemaal niet druk om of iets officieel een naam heeft of een techniek is... dit is superleuk. Heerlijkdie kleurtjes en die patroontjes. Voor een kussen kies ik voor een rustig patroontje en omdat de 4 blokjes bij elkaar nog net niet groot genoeg zijn voor het kussen wat ik er van maken wil zet ik er nog een paar smalle strookjes stof tussen:
Ik heb niet gekeken naar hoeveel inch en hoe breed de naden zijn, ik heb de stof steeds exact langs de rand van het naaivoetje laten lopen en nu is de lap klaar om er een kussen van te maken ALS ik ook binnenkussentjes in huis had gehad maar ze zijn allemaal OP !
Dus in ieder geval woensdag weer een ritje naar IKEA binnenkort en weer een stapeltje kussentjes halen. (en als ik mezelf echt niet in kan houden dus eerder...) De bovenkant van een tweede kussen ligt inmiddels ook al klaar.
Als ze in elkaar zitten en er weer 2 nieuwe kussentjes klaar zijn, meld ik me weer hier!
groetjes Karin
www.2precious.nl
Abonneren op:
Posts (Atom)



















































