zaterdag 22 september 2012

Aquarelleren mét stukjes natuur - Vlijtig Liesje

Op een dwaaltocht op het web kwam ik op het blog van Miek en las bekeek haar NEP techniek. Nu vind ik persoonlijk niets nep aan de natuur, dus ik ga dat ook niet zo noemen. Ik heb het ook geen spray's of mists in huis, dus ik zal er toch met de materialen die ik wel in huis heb mee aan de slag moeten en ik denk als eerste aan de aquarelpotloden waar ik er wél genoeg van in huis heb. De tuin in, daar staat helaas niet zo bar veel meer in, maar wat ik vond mee naar binnen genomen en aan de slag gegaan. Het mooiste resultaat kreeg ik met het Vlijtig Liesje. Kijk maar:
Nog een tekststempeltje erbij, wat vlinders en dan zie ik al een prachtig setje wenskaarten voor me. Maar nu was ik het vergeten te fotograferen, dus opnieuw de tuin in en nu wel stap voor stap vastgelegd hoe ik het heb gedaan!
 Blaadjes van het Vlijtig Liesje loshalen en schikken op aquarelpapier. Kartonnetje erboven en eronder en door een persmachine halen. Ik heb het door de pastamachine gedraaid die ik normaal voor FIMO gebruik, maar er zijn verschillende machines in de handel. Heb je dat niet, denk ik dat je met een deegroller ook een heel eind komt.
 Kon het niet laten ook nog een ander bloemetje erbij uit te proberen, ga ik later mee verder...
 Haal de blaadjes van je papier en kleur met aquarelpotlood alles behalve de bloemblaadjes en het steeltje, dus de hele buitenkant. Met een vochtige kwast het aquarelpotlood uitstrijken. Kleur de bloemblaadjes en het steeltje en die met een klein nat penseeltje schilderen. Nog wat extra accentjes voor schaduw en kleurnuance aanbrengen en ook weer met een nat penseeltje schilderen.

 De tweede afdruk (je drukt een bovenkant én een onderkant af, dus heb je een spiegelbeeld...) in hele andere kleuren gedaan, zo zie je mooi hoe je van één zelfde afdruk van een bloem 2 verschillende aquarelletjes maakt.

 Of ik schrijf wel 2... maar het zijn er dus 4. De eerste 2 (op gewoon een dubbelgevouwen dun A4 printpapiertje) en de 2 voor de stappenfoto's, de onderste 2, op aquarelpapier. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de spontane op het dunne A4 papier nog het mooiste vindt, dat wordt alleen de grootste uitdaging om die netjes op een kaart te plakken zonder bobbels, het aquarelpapier is mooi strak gebleven.
 Succes ermee, de kaarten die ik ermee ga maken zal ik later nog plaatsen,  gemaakt heb staan hieronder:

groetjes Karin Robberse

1 opmerking:

  1. Je heb heb er wat moois van gemaakt!! Bedankt voor het linken!! Groet Miek
    En nee de natuur is niet NEP , maar je weet waar nep voor staat.

    BeantwoordenVerwijderen