maandag 7 oktober 2013

Vrij schilderen met Shadow paint - inkt en gesso

Eindelijk weer wat ruimte in mijn hoofd (ook letterlijk; holtes weer redelijk schoon) om weer wat "vrij" werk te doen. Lekker schilderen om het schilderen. Geen doel, waardeloos materiaal als bubbeltjesfolie, vleeswarenschaaltjes, aardappelstempels en lekker groot papier. 1 vel papier heb ik voorbewerkt met gesso. Een kloddertje gesso op een stuk karton gedaan en daarmee horizontaal en vertikaal over het papier gekrast. Zo kwamen er brede stroken gesso op het vel, maar ook stukjes met smalle lijntjes en gekke vormpjes. Heel erg onwillekeurig het gesso weggestreken tot de klodder op was. Qua oppervlak was nu ongeveer 1/3 deel gesso en 2/3 deel blanco. De gesso zat uiteraard wel over het hele vel verspreid. Wit op wit is niet duidelijk te zien, maar dit is het resultaat:
 
Laten drogen terwijl ik met het eerste vel aan de slag ging. 

Materialen klaar gezet, papier nat gemaakt, inkt gekozen:


en schilderen maar. Niet nagedacht, gewoon de 3 gekozen kleuren door elkaar op het papier gezet:
Even iets laten drogen voordat je verder gaat. Nu komt het "waardeloze" materiaal tevoorschijn:




Een zoekraampje van 10x15 cm gemaakt om te kijken of er wat "kaartpapier" tussen zit. Uiteindelijk wil ik er wenskaarten mee gaan maken, dus met schilderen hou ik er geen rekening mee, maar het is wel leuk om af en toe even te spieken of er wat tussen zit!



Dan is het tijd voor de zwarte (watervaste) pen en stift en de gesso (of witte acrylverf). Hiermee maak je nog wat meer contrasten op je papier, haal je het wit weer terug of geef je de gekleurde stukjes een beetje accent. Ook hier denk ik niet over na maar ga gewoon lekker aan de slag. 


De hoeken en randen van het papier zijn nog leeg. Dat is jammer, want ik wil straks graag al het papier gebruiken in wenskaarten. Wil ik nog ergens een vlindertje of een bloem of een tekstje op maken, heb ik bijpassend papier nodig. Dus ik schilder snel nog even alle hoeken en randen vol. En natuurlijk gebruik ik ook daar nog wat bubbeltjesfolie en gaas voor de details.

De gesso op het andere vel papier is inmiddels droog. Ik heb ook zin in andere kleuren:
Met een wit waskrijtje zet ik ook nog wat kleine details op het papier, gewoon uit nieuwsgierigheid. Wat gaat dat straks doen met de inkt en het papier in combinatie met de gesso? Links maak ik grove strepen in willekeurige volgorde, rechts op het vel schider ik de kwast leeg. Orde en chaos op 1 vel.


Zie je wat de strepen gesso op het papier gaan doen met de inkt?
I like it!
De randen en hoeken van het vel vul ik met een prop nat keukenpapier en daar neem ik de restjes inkt die nog niet opgedroogd zijn op het vel mee op. Daar schilder ik de hoeken en randen mee vol.
 Tijd voor de accentjes!


En ook mijn krijttekeningetjes zijn terug te zien!


Als het iets is opgedroogd ook hier weer witte accentjes met gesso:


En dit is het resultaat voor vandaag:
Zitten wel wat kaarten in toch? 
Als ik even terugkijk in mijn archief zeg ik: ja hoor, zitten genoeg kaarten in!
Groetjes Karin


Geen opmerkingen:

Een reactie posten