woensdag 9 januari 2013

Zelf tekststempels maken

Soms wil ik gewoon een andere kaart dan de anderen, met mijn eigen tekst en bij voorkeur een tekst waar in je de ander wilt bemoedigen of die beter past bij wat ik de ander toe wens. Bijvoorbeeld niet alleen beterschap, maar ook de wens dat God hem of haar geneest, een zegen, de liefde van God toewensen. En die stempels zijn er wél, maar dan alleen in het engels en ook alleen te koop in het buitenland. Tenminste.... ik heb ze nog niet in het Nederlands gevonden.

Dus ga ik hier uitleggen hoe je die "stempels" zelf kunt maken in Word en uitprinten, ponsen of knippen en verwerken op wenskaarten.

Open een nieuw document in Word en ga naar de teken werkbalk en teken een cirkel. Daarvoor neem je de ronde figuur en houdt tijdens het tekenen (slepen) de shift knop ingedrukt, dan wordt hij niet ovaal maar blijft hij rond. 
Dan ga je met Word-Art de tekst maken. Kies de gewenste tekst opmaak, de vorm hoef je nog niet naar te kijken, die pas je later aan. Typ de gewenste tekst.
 Dan zie je in het document je tekst staan, die heeft niet de vorm die je wilt, klik op Word Art vorm aanpassen:
en kies de juiste vorm, in dit geval dus de boog naar boven. Dan moet je alleen de maat nog aanpassen aan je cirkel, laat de tekst precies binnen de cirkel passen. Door een paar spaties voor en een paar spaties na de tekst te typen, krijg je de tekst mooi midden boven in. 
Teken nog een tweede cirkel in het midden van de tekst, eventueel nog 2 streepjes in het midden erbij tekenen voor nog een middelste woordje. Op dezelfde manier als hierboven beschreven krijg je de tekst onder in de boog en in het midden, kies dan bij Art-Vorm voor boog onder en recht. 
Pas het lettertype aan zoals je dat wilt, het moet er natuurlijk nog wel leesbaar uit blijven zien. 
Nu hou je de CTR toets ingedrukt en klik je met je muis op alle onderdelen, zodat beide cirkels, beide streepjes en de 3 teksten allemaal geselecteerd zijn en dan klik je met je rechtermuisknop op het figuur en je kiest "groeperen".

Nu kan je deze cirkel in zijn geheel groter of kleiner maken, op maat maken dus en kopiëren en plakken zodat je er meerdere op een A4 vel kunt printen. Klik je dubbel op de tekst, kan je de tekst ook nog steeds aanpassen. Dan kan je er één printen met "met je verjaardag" en eentje met "met jullie huwelijk" en de rest kan onveranderd blijven. Ik heb ze 3,5 cm rond gemaakt, zodat ik ze met een grote cirkel pons precies kan uitponsen:


Lukt het allemaal nog niet na deze uitleg, dan vind je 
hier een bestand met 1 stempel die je zelf kan gaan bewerken:

(dat bestand ziet er in de vieuw niet uit, maar als ik hem download
en daarna open in Word, ziet het er goed uit en kan ik hem bewerken...)

Veel succes er mee, 
groetjes Karin Robberse

3 opmerkingen:

  1. Heb hetzelfde probleem.
    Dank je wel voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf! Ik gebruik het voor ons luisterblad van zondag (doop en op het kaartje stond ook een stempel) Nu de tekst: 'hoort bij Mij' 02-02-2014 en 'betaald'
    bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen